FAQ
Po montażu instalacji gazowej do rejestracji w Wydziale Komunikacji należy przedstawić:
- fakturę za montaż instalacji gazowej (na fakturze powinien być wpisany nr VIN oraz nr rejestracyjny pojazdu – jeśli auto jest już zarejestrowane z nr rejestracyjnym),
- wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji,
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- kartę pojazdu (jeśli została wydana).
Na wpis do dowodu rejestracyjnego mamy 30 dni – tak jak na wszelkie inne zmiany w dowodzie rejestracyjnym.
Uzyskanie duplikatu atestu zbiornika możliwe jest jeśli zbiornik ma nie więcej niż 10 lat (czyli nie minął jeszcze okres jego legalizacji). Duplikat atestu zdobędziemy od producenta zbiornika lub z Transportowego Dozoru Technicznego.Duplikat możemy zamówić osobiście lub skorzystać z pośrednictwa np. warsztatu montującego. Pamiętajmy, że do zamówienia duplikatu należy dokładnie odczytać dane z tabliczki znamionowej zbiornika (znajduje się ona na każdym zbiorniku) i że w zależności od firmy czeka się na niego średnio 1-3 tygodnie. W każdym przypadku wystawienie duplikatu jest odpłatne.
Jeśli minął okres 10 lat legalizacji zbiornika podlega on konieczności ponownej legalizacji, której dokonują uprawnione podmioty i po dokonaniu prób ciśnieniowych i ocenie stanu technicznego zbiornika przedłużą legalizację zbiornika na określony termin (10 lat). Drugą opcją jest możliwość lub konieczność (niektóre zbiorniki nie podlegają ponownej legalizacji) wymiany zbiornika na nowy. W przypadku wymiany zbiornika trzeba pamiętać, że należy albo przełożyć wielozawór ze starego do nowego zbiornika (jest to możliwe tylko jeśli wielozawór jest w homologacji z tzw. poprawką R01 do regulaminu 67 EKG ONZ, czyli posiada cewkę odcinającą) albo trzeba będzie wymienić zbiornik wraz z jego osprzętem (czyli nowym wielozaworem).
Do zarejestrowania instalacji gazowej w Wydziale Komunikacji potrzebne są faktura za montaż instalacji gazowej (na fakturze powinien być wpisany nr VIN oraz nr rejestracyjny pojazdu – jeśli auto jest już zarejestrowane z nr rejestracyjnym) oraz wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji, dlatego nasze działania powinny być ukierunkowane na odnalezienie wystawców tych dokumentów. Jeśli wiemy, który warsztat założył instalację gazową to mamy pół problemu z głowy, ale jeśli nie posiadamy tej informacji będzie trochę trudniej…
- po duplikat faktury należy udać się do firmy, w którym zamontowana była instalacja gazowa;
- prośbę o duplikat wyciągu ze świadectwa homologacji, kierujemy do wystawcy dokumentu (właściciela homologacji) za pośrednictwem zakładu montażu. W tym celu należy:
- Udać się do zakładu, w którym zamontowana była instalacja.
- Jeżeli zdarzy się, że zakład, w którym montowaliśmy instalację gazową, już nie istnieje, prośbę kierujemy bezpośrednio do właściciela homologacji (wystawcy), który wyda duplikat wyciągu.
Jeśli nie wiemy gdzie instalacja była zamontowana pozostaje sprawdzić jakie podzespoły mamy zamontowane i szukać przedstawicieli regionalnych sprzedających dany osprzęt może za ich pośrednictwem uda się trafić do warsztatu, który będzie w sieci danego przedstawiciela (właściciela homologacji). Na stronie internetowej Instytutu Transportu Samochodowego dostępny jest spis właścicieli homologacji wraz z wykazem wszystkich warsztatów montujących. Spis taki można znaleźć także na specjalnej stronie portalu gazeo.pl.
Niestety ustawodawca od roku 2005 zakazał wykorzystywania używanych elementów instalacji gazowych do ponownego montażu. W Dzienniku Ustaw Nr 201 Poz.1666 z dnia 28-09-2005 r. zawarty jest „wykaz przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko”, w którym ujęta jest między innymi instalacja zasilania gazem silników.
Na rynku motoryzacyjnym pojawia się coraz szersza gama silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa do cylindra. Dlatego producenci instalacji gazowych stawiają duży nacisk na opracowywanie strategii i produktów do tego typu silników. Na tą chwilę w ofercie znajdziemy instalacje V generacji z ciekłym wtryskiem gazu (np. instalacje holenderskiej firmy Vialle, gdzie po przełączeniu na zasilanie gazowe auto działa już tylko na gazie) oraz instalacje IV generacji – sekwencyjny wtrysk gazu w fazie lotnej (te instalacje charakteryzują się tym, że łączą strategicznie pracę na paliwie gazowym uruchamiając w określonych cyklach dotryski benzyny – dla ochrony układu wtryskowego). Oba rozwiązania łączy fakt, ze są opracowywane do konkretnych silników, czyli dobieramy je na podstawie kodu silnika. Należy pamiętać, że nie zaleca się stosowania uniwersalnych rozwiązań do tego typu silników ze względu na ryzyko bardzo szybkiego uszkodzenia układu wtryskowego.
Niestety wielu producentów uniemożliwia montaż instalacji gazowej w okresie gwarancyjnym samochodu pod groźbą utraty praw gwarancyjnych. A z drugiej strony coraz częściej się zdarza, że podążając za wymaganiami klientów oferują nowe auta już z fabrycznie założoną instalacją gazową (np. Skoda, Opel, Hyundai, Mitsubishi, Chevrolet, Dacia, Fiat, Volkswagen), chociaż trzeba się wtedy liczyć z tym, że cena takiej instalacji jest zazwyczaj wyższa od cen rynkowych oferowanych w warsztatach zajmujących się typowo montażem systemów LPG.Czasami warto przed zakupem auta u danego dealera skonsultować możliwość założenia instalacji do nowego auta. W niektórych przypadkach udaje się wynegocjować takie pozwolenie, dealer chcąc sprzedać auto robi ustępstwo, oferuje pełną obsługę gwarancyjną w swoim serwisie, mimo że nie ma odgórnej zgody producenta na montaż instalacji gazowej. Może się to wiązać z pewnymi ograniczeniami, np. trzeba będzie serwisować samochód u dealera gdzie dokonaliśmy zakupu, ponieważ w innym serwisie danej marki mogą podważyć prawa gwarancyjne.
Autogaz jest paliwem ekologicznym co wynika z samego składu mieszanki paliwowo -powietrznej w silniku zasilanym gazem, która jest bardziej jednorodna niż przy zasilaniu benzyną. To powoduje dokładniejsze spalanie mieszanki gazowo-powietrznej nawet w pojazdach nie wyposażonych w elektroniczne systemy kontroli jakości spalania (sonda lambda) i katalizatory. Lepsze spalanie mieszanki powoduje zmniejszenie zawartości substancji szkodliwych, które są obecne w spalinach. Fakt ten można bardzo łatwo potwierdzić za pomocą analizatora spalin, dokonując pomiaru związków toksycznych zawartych w spalinach podczas zasilania benzyną i autogazem (LPG, lub CNG). Okazuje się, wówczas, że zawartość związków: CO, HC i NOx w spalinach (przy prawidłowo zamontowanej, skonfigurowanej i wyregulowanej instalacji gazowej) jest znacznie niższa niż w przypadku benzyny. Stosowanie paliwa gazowego (LPG) w porównaniu z benzynowym powoduje zdecydowanie niższy poziom emisji toksycznych substancji do atmosfery. Redukcja zanieczyszczeń może sięgać:
- od 10 do 15% w przypadku dwutlenku węgla,
- 20% w przypadku tlenku węgla,
- od 55 do 60% w przypadku węglowodorów.
Pamiętajmy, że pewne usterki występujące w naszym pojeździe (nawet te, których nie odczuwamy jeżdżąc na benzynie) mogą się ujawnić albo nasilić swoje objawy w trakcie pracy na paliwie gazowym. Dlatego ważne jest żeby przed montażem je zweryfikować u mechanika i skonsultować w warsztacie zajmującym się serwisem systemów LPG pod kątem ewentualnego wpływu na działanie na paliwie gazowym. Może się okazać, że pewne usterki należy bezwzględnie usunąć jeśli mamy jeździć na paliwie gazowym, a niektóre mogą być usunięte w późniejszym terminie. Ze swojej strony warto na pewno w podstawowy sposób sprawdzić min. poziom oleju, uzupełnić poziom płynu chłodzącego (jeśli jest poniżej minimum), sprawdzić lub poprosić o sprawdzenie przed montażem świec i przewodów zapłonowych, a jeśli na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka check engine sprawdzić jaki błąd wpisał się do sterownika benzynowego, wtedy możemy zdefiniować mniej lub bardziej znaczące usterki i uniknąć komplikacji po zamontowaniu instalacji gazowej.
Na rynku można kupić oleje silnikowe, które tytułują się jako przeznaczone do silników zasilanych paliwem LPG. Większość ekspertów twierdzi, że do smarowania jednostki napędowej wystarczą oleje zalecane przez fabrykę, przeznaczone dla danego typu silnika, a oleje do smarowania silników spalinowych zasilanych LPG to raczej chwyt marketingowy niż zabieg wynikający z potrzeb technicznych. Jak wskazują jednak badania olej w silniku zasilanym LPG pewne właściwości traci znacznie szybciej i jeśli producent uwzględnia ten fakt to taki olej z pewnością warto zastosować.
Kupując używane auto oprócz sprawności technicznej pojazdu warto sprawdzić czy instalacja gazowa jest sprawna. Dobrze to ocenić chociażby przez jazdę próbną, raczej nie poleca się kupowania kota w worku, np. kiedy sprzedawca sugeruje, że akurat mu się skończył gaz w zbiorniku… Pewnie nie wszystko będziemy w stanie zweryfikować, ale najważniejsze żeby wg nas system działał poprawnie. Pewne rzeczy mogą wyjść przy kontroli u mechanika, ale wszystkiego nie będziemy w stanie przewidzieć. Warto również sprawdzić pod kątem formalnym:
- czy instalacja została zarejestrowana w dowodzie rejestracyjnym,
- czy poprzedni właściciel posiada dokumenty tj. wyciąg ze świadectwa homologacji oraz atest fabryczny zbiornika LPG (których będzie od nas wymagał diagnosta na badaniu technicznym) i przekaże nam komplet tych dokumentów przy sprzedaży auta (a nie np. dośle za miesiąc, bo wtedy często się okazuje, że zostajemy z problemem na zawsze),
- czy zbiornik ma jeszcze ważną legalizację – można to sprawdzić albo na ateście zbiornika albo na tabliczce znamionowej zbiornika, znajduje się tam zawsze data produkcji i do kiedy jest ważny (każdy zbiornik ma legalizację na 10 lat, po tym okresie podlega konieczności ponownej legalizacji lub wymiany, co wiąże się z dodatkowymi kosztami).
Dobrze jest również ustalić jaka elektronika jest zamontowana w systemie LPG, chodzi o nazwę centrali sterującej – po tej informacji będziemy w stanie ustalić czy w naszym regionie znajdziemy warsztat, który będzie w stanie obsługiwać naszą instalację. Zdarza się, że kupując auto, zwłaszcza z innego regionu Polski lub zza granicy, w najbliższej okolicy nie będzie serwisu obsługującego dany układ gazowy, a wtedy mamy problem organizacyjny. Z najmniejszą drobnostką będziemy jeździć do innego miasta.
Kiedy już staniemy się użytkownikiem nowego pojazdu zasilanego LPG warto pojawić się w stacji obsługi, żeby ocenić faktyczny stan systemu i ewentualnie wykryć i usunąć drobne usterki, które po pewnym czasie mogą się przerodzić w poważniejszą awarię. Będziemy wtedy mogli w pełni cieszyć się naszym „nowym, starym” autem.
Jeśli planujemy zakup auta i nie chcemy zbankrutować z tytułu wydatków na benzynę oznacza to, że mamy zamiar podjąć słuszną decyzję i założyć do niego instalację gazową. Najlepiej wtedy skonsultować z warsztatem montującym systemy gazowe możliwości i oferty instalacji do upatrzonego auta. Fachowiec doradzi jakie auto lepiej będzie się spisywało na paliwie gazowym, często uchroni nas przed zakupem auta, w którym montaż instalacji LPG nie jest możliwy lub bardzo kosztowny, będzie można poznać oferty cenowe do różnych modeli i wtedy wybrać najkorzystniejszą opcję zakupu.
Na rynku jest w tej chwili ogromna oferta różnych systemów gazowych, łatwo się pogubić w gąszczu informacji dostępnych w internecie. My dobierając instalacje zawsze kierujemy się wieloletnim doświadczeniem w branży LPG. Zaproponujemy odpowiednią kompletację dostosowaną zarówno do wymogów technicznych danego pojazdu i do indywidualnych warunków eksploatacji, jest to bardzo ważne, bo często zdarza się, że trafiają do naszego serwisu auta, w których zamontowane instalacje nie spełniają wymagań samochodu.